Niek en Wies in India

Een kijk in de CST keuken

Vorige week donderdag hebben we een lange middag met George en Sangeetha (project manager) over de voortgang van CST en over de voortgang die IndianRose heeft kunnen boeken. Natuurlijk gaan we jullie niet vermoeien met alle details van deze discussie maar één punt willen we toch melden.

IndianRose is onlangs benaderd door een andere Nederlandse ontwikkelingsorganisatie, genaamd Prosper & Share, omdat zij hun stichting willen beindigen en een doel zoeken voor de donaties die zij nog in kas hebben. Hoe het kan, weet IndianRose ook niet, maar om de een of andere reden zijn ze bij ons terecht gekomen. Hier is IndianRose uiteraard heel erg blij mee omdat daarmee € 50.000,- tot onze beschikking is gekomen. George en Sangeetha hebben wij het blijde nieuws kunnen brengen dat dit bestemd is voor het microkrediet project.

Niet dat we na deze financiele injectie uit de zorgen zijn. De begroting laat nog altijd een even zo groot gat zien, dus we vragen jullie om donaties te blijven geven aan IndianRose ;-)

Om ons verblijf hier in Salem wat structuur te geven , hebben we (zo later bleek druk) programma samengesteld. Dit bestond uit vele gesprekken met personeel en het bekijken van de systemen die gebruikt worden voor administratie en boekhouding.

Vier jaar geleden begon het microkrediet project met leningen voor 50 vrouwen. Alle administratie werd met de hand gedaan en alles verliep chaotisch. Dat laatste is behouden gebleven, het blijft immers India, maar nu is er een soort chaotische structuur. De boekhouding wordt met een systeem gedaan dat straks ook online vanuit vergelegen plekken benaderbaar is. Hierdoor hoeven de vrouwen niet lange afstanden te reizen om hun wekelijkse repayments te doen en heeft het hoofdkantoor in Salem onmiddelijk inzicht in de stand van zaken. Aan de online administratie gaat echter wel een berg papieren administratie vooraf. Per vrouw wordt bijgehouden wat ze geleend heeft en wat ze aan principal en interest terugbetaald. Deze vrouwen zijn verdeeld in groepen, SHG's, waarvan uiteraard in een apart boek bijgehouden moet worden wat de totale leningstatus is. Deze SHG's (Self Help Groups) zijn weer verdeeld in blocks, waarvoor ook een apart boek wordt bijgehouden. Indiers kunnen zich de hele dag bezig houden met administratie, maar daarover later meer J

Al met al kunnen we concluderen dat CST een geoliede machine is geworden met een uitgebreide staff met expliciete taken. IndianRose heeft hier niets voor hoeven doen en dat maakt het nog mooier!!